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#1:林 亮太

#1:林 亮太

The Guest of June 2020: Ryota Hayashi

ゲスト : 林 亮太先生 

ジャンル: 色鉛筆画家

プロフィール:
1961年11月1日生まれ
早稲田大学第一文学部美術史専攻卒。
1995年よりグラフィックデザイナー・イラストレーターとして音楽業界、学校教育関係を中心に活躍。2009年より色鉛筆による創作活動を始める。


The Guest of June 2020: Ryota Hayashi

Genre: Colored pencil artist

Profile
Born Nov.1, 1961.
Ryota Hayashi graduated from the Waseda University Art History Department.
Hayashi majored in the history of art as his specialty.
He worked as a graphic designer and illustrator in the music industry, in addition to, the school’s educational relations from 1995. He started his creative work with colored pencils in 2009.

Colored Pencil 

アメリカの色鉛筆専門誌“Colored Pencil Magazine”の表紙を日本人として初めて掲載されるなどの経歴を持たれる林先生。上部の写真がその時のマガジンの表紙を飾った先生の絵です。 これは本当に素晴らしい功績ですね。

色鉛筆画家としてご活躍なさっている林 亮太先生をお迎えして“レマンパッショネ”第一回目のインタビューを皆さんにお届けいたします。


Colored Pencil

Hayashi’s drawing was selected for the cover of “Colored Pencil Magazine,” the specialized magazine of colored pencils.  Hayashi is the first Japanese Artist to grace this prestigious cover!  He is famous for his magnificent realistic colored pencil renditions that look like photographs!  You can see his drawings in the January 2014 issue of “Colored Pencil Magazine.” 
We are truly honored to have such a talented artist represent Japan to the world. 
We would like to welcome Mr. Ryota Hayashi as our honorable first guest for the Les main passionnés

インタビュー音声

The singer of the theme song : Ms. Carmella Constancio (YouTube)
Interviewer : 柴田 かおる (Kaoru K. Shibata)

1.まず、最初に先生はなぜ絵に興味を持たれたのですか?
例えば、どなたかのアートが好きであった。影響を受けたとかでしょうか? 

親の影響というのが一番強いですね。
父親が絵が好きで、それを横で見ていたので、自然と自分も絵を描くようになっていきました。描くことも好きだったのですが、中学生くらいから観賞するということにも興味が出てきて、印象派の画集などを見ながら「こういう絵を描きたいな」と思っていました。

2.印象派の中でもどなたか特別に気になっていた、ということもありましたか?

印象派の中では最初モネの絵を見ていて「なんでこんなに明るく太陽の光が描けるんだろう」と思っていました。

3.モネの絵の中で、一番お好きな絵はありますか?

僕が一番最初に衝撃を受けたのが『アルジャントゥイユの橋』という絵がありまして、これを初めて見たときに、水面の煌めきとか、太陽の光といったものが非常にキラキラしていたのを見て、大きな衝撃でしたね。

4.また、絵の中でもなぜ、水彩や油絵ではなく色鉛筆画を極められたのでしょうか?

極めたつもりはないですし、まだまだ勉強中ではありますが…ものすごく単純に言ってしまうと、筆だと思うように描けなかったんですね。

色鉛筆っていうのは、硬い木の軸で覆われている画材ですから、自分の頭の中の信号のようなものが手に伝わって、そのままダイレクトに画面に伝わるって意味では、一番自分のコントロールがしやすい画材だったということがあると思います。

色々なことをやりましたけど、その結果色鉛筆が一番自分に合っているのかなと思います。

5.色鉛筆画というのは非常に描写が細密で、他の絵の具などとは違う表現があると思うのですが、これについて林先生はどうお考えでしょうか。

「細密“にも”描ける」というのが一番近いと思いますね。

当然鉛筆なので、削れば削ったほど先は細くなりますし、そういった意味では細い線も描けるというのは色鉛筆の特徴だと思います。

かといって、色鉛筆という画材は細密に描くため“だけ”の画材かと言われたらそんなことはなくて、ダイナミックであったり、言葉は悪いですがラフな感じで大雑把に描くことももちろん可能ですしね。

そういった意味では、すごく可能性の広い画材なんじゃないかなと思います。

6.お使いの色鉛筆のここが好きという特徴を教えください。

色鉛筆全体でいうと、これほどメーカーやブランドによって書き味が違うというのは大きな特徴だと思いますね。すごく硬い書き味のものもあれば、柔らかいものもあります。

僕の使っているのは油性色鉛筆ですけども、油性色鉛筆は油分があるので画面に食いつきが良いという点があります。その中でも僕の使っているKARISMACOLORの一番の特徴は混色がしやすいというのが大きいと思いますね。(色を)混ぜやすいので、油絵のような階調表現ができます。自分の思い通りの色が出しやすいっていうこともあって、私はこれをメインで使っています。

7.先ほどの「油絵のような表現」という部分について、もう少し教えていただけますか?

油絵って、絵の肌合いとしてはすごく(表面が)盛り上がったような顔料というのが特徴だと思うんですね。どんどん色を重ねていって、盛り上がったような表現ができると思うんですけれども、通常色鉛筆だと軽いタッチで描いていく人が多いと思うんですが、それだと色のインパクトというのが油絵と比べると、よく言えばすごく軽やかだし、淡い表現ができる。ですが逆に言うと、濃厚な油絵のような表現は難しいと思うんです。

私の場合はグループ展覧会に出したとき、油絵の横に色鉛筆画が並んだ時に、色鉛筆画が硬く見られてしまうというところが納得いかないところで、油絵と同じくらいの絵の圧力、インパクトのある絵が描けないかなということで、どんどん色を重ねて混ぜていく。そうすることで深みが出てくるので、油絵に近い色の盛り上がりができるのかなということが段々わかってきて…。
で、色鉛筆の単色をたくさん並べていくのではなくて、いろんな色を混ぜることで色の深みを出していくというところにハマったのかなと思います。

8.林先生にとってのアートとは?

ものすごく難しい…(笑)

身も蓋もない言い方をしてしまうと、自分の絵がアートだとか芸術だとかあまり考えたことがなくてですね…。「これは絵として残したいな」「描きたいな」っていうものがあって、その衝動みたいなもので絵を描いていくんですけども、そこに芸術的に魅せたいだとかアートだなっていう意識では全然やっていないですね。単純に自分の衝動を表しているだけなので…。それを見ていただく方がアートと思っていただければそれで良いですし、そうじゃなければそれで僕は構わないと思ってます。

なので、芸術性だとかアーティスティックなものっていうのは、絵を見ていただいた方が判断していただければ僕は良いのかなと思いますね。

9.先生の絵、本などもご紹介させていただきます。また、展覧会、ワークショップなどの情報がありましたらお知らせください。

やはり僕の一番やらなきゃいけない仕事って、自分の絵を世に広めるということよりも「絵を描く人をたくさん増やしていく」っていうことが一番大事なミッションだと思っています。

そのためには教室もそうですし、どうやって絵の楽しさを伝えられるかを考えていかなきゃいけないんですけど…。

教室が再開されればそれが一番大事ですし、今こういう状況ですので、YouTubeでいろんな動画の配信ですね。こういう風に描くとこうなりますよ、みたいなものを皆さんに伝えていく。これはどなたでも見られます。

あとは教室に参加されている方を中心に、オンライン講座を少しずつ広げていきたいなと思っています。自分としてはこのオンラインというのは結構可能性があるなと感じがしてまして、実際リアルな教室が開催されるようになっても、例えば補講としてオンラインを使うとか、足を運べない方に対して配信をやっていけたらと考えています。

展覧会自体は秋以降で開催できる展覧会を重点にしていきたいなと思っています。画材屋さんでのイベントなんかもしていますね。

この後、可能であれば、また再開していきたいです。

林亮太先生ホームページ
https://ryota-hayashi.com/
カリスマカラー色鉛筆が買える店
https://webshop.sekaido.co.jp/
Colored Pencil Magazine 
https://coloredpencilmag.com/

1.How did you first become interested in drawing? For example, were you attracted to a specific work of art or you were influenced by another artist or inspiration?

Well, I was influenced by my father. He likes paintings and drawings. When I was young, I always looked at his work and naturally I began to draw. 
Of course, I like drawing and I am also interested in seeing paintings. While I was looking at Impressionists’ art works, I wanted to draw like those paintings.

2.Which artist do you admire the most?

Well, it is Monet ( Oscar- Claude Monet, 1840-1926). When I saw his paintings, I wondered why he was able to draw the light of sunshine so bright and so admired his drawing technique. 

3.Which painting is your most favorite of Monet?

When I saw the painting “Port routier, Argenteuil (1874), I was so impressed because it showed the glitter of the water surface and the shimmering sun light, which had an enormous impact on me.  

4.Could you tell us, “Why did you choose the colored pencil drawing, rather than watercolor or oil painting and mastered it to the top level?”

I do not think that I mastered the colored pencil drawing and I am still learning… It is just simple because I was not able to control my drawing with brushes.

Colored pencils are the drawing material covered with a hard wooden case, which can convey the signal in my mind to my hand, and I can directly deliver to the paper. In other words, the colored pencil is the most controllable drawing material ( tool ).

I tried to use many drawing / painting materials and found that the colored pencil is the right drawing material for me. 

5.Colored Pencils can arrange your detailed expressions through technique, which is quite different from other watercolor painting mediums. 
What do you think is the difference?

I believe that the colored pencil can also arrange the detailed drawing, which is most appropriate for me. Naturally, it is a wooden case pencil and so the more you sharpen it, the finer the tip will be, and you can draw very fine lines. In that sense, that is the unique feature of the colored pencil. However, it is not only for the detailed drawing, but also it  can be used for dynamic expressions by drawing roughly. 
In that sense, we can say that colored pencils are quite versatile as drawing tools to express your work and your inner expressions on paper.

6.Please tell us the features of your favorite colored pencils.

When it comes to the entire colored pencil product lines, it is quite an outstanding product category.  Whereby each product line has a unique drawing feature with each brand manufacturer.  One pencil has quite the hard drawing feel and the other has a very soft feel.
I use Oil based colored pencils, which have oil content and it is a kind of sticky feeling in a good way and easy to apply on the paper. 
Among of the oil based colored pencils, I use KARISMACOLOR BRAND. These pencils can easily arrange color mixtures, which is a great and outstanding unique feature. In other words, it can arrange the color mixing, gradations and shades of expressions like an oil painting. For my work, I mainly use the KARISMACOLOR colored pencil, since it is easy to make the colors I want.

7.Please tell us more about “the expressions like oil painting” in more detail? 

As you may know, the oil base has the unique features to express the texture of materials with the raised pigments. In other words, to create unique expressions by adding one color after another to create a lively layered expression. Normally, people use the colored pencil with very light touch. Then, the color impact will be very light compared to the oil painting and it would be difficult to make rich colors intense like an oil painting.  

In my case, it was really disappointing to see the difference when our colored pencil drawings are lined up next to oil paintings at group exhibitions. The color pencil drawings looked a bit hard and it was quite difficult to make the kind of expression powerful and with impact. Therefore, I put one color after another many times. Then, you can get more deep color tones and also similar rolled color like an oil painting. 
Then, I finally found that mixing various colors might be the best technique, rather than applying the monocolor to line up as my image expression.

8.What is art for you?

Quite difficult to answer…. (Smile).
To be frank with you, I have never thought that my work is art.
If there is something I want to draw and keep it, I start to draw with such a passion and impulse. 
I do not have any intention to make it more artistic or this is my art. I just express my passion and impulse through my work. 
When people see it and feel that it is art, then, it is recognized as art. If not, I think it is fine. Therefore, I believe that the people can judge that this is artistic work when they see it. 

9. We would like to introduce your drawings, and book, here. If you have any upcoming plans for your artistic works in exhibitions and/or work shops, please let us know so that we may tell others.

Well, I think that my most important task is not to make my drawings known in the world. It is my mission to share the joy of drawing with many people and increase the people’s interest to enjoy drawing. 
For that purpose, I need to think how I can deliver my passion and share the joy of drawing …..
When the class is restarted, it would be the most important thing for me. But, with the current situation, I will deliver various videos to show people how to draw through You Tube, which everybody can look at. 

Also, I would like to extend an invitation to creative artists and influencers to provide an online lesson with people who are participating in the actual class.  I believe that the concept of online lesson learning is quite possible, even if a real class is actually held.   For example, it would be quite useful and enjoyable for those who cannot come to the actual class and also for use as a supplemental lesson. 
For the art exhibition, I would like to arrange it at the available time in autumn. Also, some events will be organized at the art supply shops. 
After this, I would like to resume my various activities as much as possible. 

 

これからもいろいろな分野での第一人者の方、新進気鋭の芸術家の方、ファッション、いろいろな分野の方たちのインタビューを配信させていただきます。

We will continue to deliver compelling interviews with the leading creative artists and influencers in various fields such as art, fashion, cooking, etc…
We hope you’ll be looking forward to many more exciting and interesting creative updates soon!

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