#28ゲスト:木下美香先生

The Guest of October:Ms. Mika Kinoshita

今月のゲスト:木下美香先生

ジャンル:画家

プロフィール:北海道に生まれる。

1993 武蔵野美術大学日本画学科 卒業

2017 GROUP EXHIBITION NY
 ―10人のアーティストによるニューヨークのグループ展

2018 松屋銀座 特別室にて個展

2021 松屋銀座 遊びのギャラリーにて個展

その他、個展・グループ展 多数参加

(第3回 木下美香 絵画展プロフィールより引用)

Guest of the month: Ms. Mika Kinoshita

Genre : Artist (Painter)

Profile : Born in Hokkaido, Japan.

1993: Graduated from Musashino Art University, Department of Japanese Painting

2017  GROUP EXHIBITION NY

 – Group exhibition in New York by 10 artists

2018  Solo exhibition at Matsuya Ginza, Tokyo

2021  Solo exhibition at Matsuya Ginza, Tokyo 

       Asobi no Gallery  

Participated in many other solo and group exhibitions

(“Quoted from the 3rd Mika Kinoshita Painting Exhibition Profile”)

作品

インタビュー音声

日本語

The singer of the theme song : Ms. Carmella Constancio (YouTube)
Interviewer : 柴田 かおる (Kaoru K. Shibata)

English

The singer of the theme song : Ms. Carmella Constancio (YouTube)
Interviewer : Ms. Carmella Constancio

Q.まず先生のプロフィールを教えていただけますか。

はい。武蔵野美術大学日本画学科を卒業しておりまして、それからアルバイトをしながら個展やグループ展で作品を発表しております。最近はカルチャースクールで主に水彩画の講師をしつつ、現在も個展で作品を発表しています。

Q.先生の作品にはお花を題材にした作品が多く見受けられますが、何か理由がございますか?また、先生の考える水彩画の魅力を教えてください。

やっぱり理由としては「花が好きだから」なんですね。庭やベランダで育てたりするのも好きなんですが…。あとはスケッチをしに外によく出るんですが、その時もやはり風景というよりは足元に咲いている花の方に目が行く感じで、それを作品にすることも多いです。ですので、やっぱりつい花の作品が多くなっていますね!

―水彩画の魅力についてはどうでしょうか。

やはり水に任せられるというか、水の動きによって偶然性が生まれるというのが最大の魅力だと私は思っています。それを引き出すように努力しながら描いていますね。

Q.花に浮かんだ雫のような描写がとても素敵ですよね。これには何か特別な技法などがあるんでしょうか?また、色のどのようなところにこだわっていますか?

技法というほどのことではないんですが、先ほども言ったように「水にまかせる」ということが好きで、水彩という画材の特徴として「偶然性」が面白いと思うんです。なので水を流して、そこに絵具をたらしこんで混ざり合って…、その形によってこちらもインスパイアされるというか、それで制作しているという部分があります。水滴などの描写も普通に描いているだけなんですけれども、それが瑞々しく見えるっていうのはやはり偶然性を利用しているからだと思います。

Q.作品の一つ一つに想いが込められているのではないかと思うのですが、先生の中で一番特別な作品と、それに込められた意味やメッセージがあれば教えていただけますか。

「糸遊」というタンポポの作品が今の私の中では一番気に入っている作品です。タンポポっていう花は、どなたも子供の頃の思い出とかがあると思うんですね。私も子供の時に摘んで遊んだりとか、友達や親とこうしたとか色々な思い出があるんですけれども、皆さんがそれぞれの記憶の中のタンポポを思い起こして、温かい想いや優しい想いを思い出して紡ぎ合わせてくれたらいいなという気持ちで制作しました。
そんな感じで、お花の中にあるメッセージのようなものをくみ上げて制作をしております。

Q.ダニエルスミスの水彩絵具をご使用いただいているとのことですが、顔料などはいかがでしょうか。

本当に素晴らしいです!絵具の顔料それぞれの個性が際立っているというか、使っていて「この絵具はこういう感じなんだ」っていうのがすごく伝わってきて、使っていてとても楽しいです!特に私はウルトラマリンブルーが気に入っていて、いっぱい使っているんですけれども、粒々と粒状化しますよね。あれが日本画の岩絵具を思わせる美しさで…。最近行なった個展でもその絵具をかなり使ったんですけど、皆さんに「絵が変わった」と言われるほど影響を受けました!

Q.ダニエルスミス以外を含め、先生のお気に入りの画材や色を教えていただけますか?

まずはダニエルスミスのウルトラマリンブルーですね。あとはコバルトティールブルーとか、それらを結構主に使っています。それと下塗り用にウィンザー&ニュートンのレモンイエローとウィンザーグリーンという結構派手な色を使用して、それから重厚な絵具を使うようにしています。
それと筆のお気に入りもありまして、これは絶対に手放せないっていうのが日本画用の筆なんですが、不朽堂さんというところの長穂彩色筆。ほぼほぼこれ1本で仕上げているような感じで描いています。

―日本画用というと、少々お高いんでしょうか?

大体2000円くらいなんですよ!それを何本も持って使ってるって感じです。

Q.作品の中の色の移り変わりがとても素敵だと思うのですが、配色や混色を決める際のポイントなどあれば教えていただけますか。

最初に言った通りたらしこんで描いているので、紙の上で色が混ざり合って出るようにしています。その場合、あまり暗い色を入れてしまうと色が汚くなってしまうので、割と彩度、透明度の高い色を最初に入れて、それを紙の上で転がして混ざり合うように色を作っています。そうすると、複雑な色にはなるんですが濁りにくいんですね。

―下絵の前にそれをやるんですか?

そうです。私はあまり鉛筆で下描きはしないんですね。先に紙に絵具をたらして、マチエールを作ってしまって、そこから発展させて「ここにタンポポを入れよう」とかそういう感じになっていくんです。

―なるほど!やり方がすごく独創的ですね!下絵の次に色をつけているのだと思っていました。

私は逆なんですよ(笑)

Q.おおよそ1つの作品にどのくらいの時間がかかっているのでしょうか。

作品によって違いまして、やはりそういった偶然性を拾って作っていますので、うまくいくと1日で出来てしまうこともあります。でも大きい作品になってくると、色をたらしこむのにも時間がかかったり…、あとは私は描きすぎてしまう傾向があるので、それを避けるためにあえて1年置いて寝かせておいたりして、1年かけて描いたりだとか、そういう感じで進めています。

Q.エスキース等の下準備はどのようなことをしていますか?

スケッチはとにかくたくさんしていますね。1つの作品に例えばタンポポであればそれを沢山沢山描いて、それを組み合わせるんですけれども、エスキースもね…作品の作り方がやはり偶然性を狙っているので、なんとなくこの辺りにイエロー、ブルーとか、ざっとした感じのエスキースは何個か作って、どこに空白を持ってくるかということだけ考えてやっています。空間をどこに持ってくるかっていうのが私にとってはとても大事です。

Q.最後に何か宣伝等があればお願いします。

来年2023年6月21日から27日まで、松屋銀座さんで個展を行う予定です。一先ず決まっているのは今のところそれですね!

Q. First of all, would you tell us about your teaching and work profile?

Yes! I am a graduate of Musashino Art University, Department of Painting and have been showing my work in solo and group exhibitions – – while working part-time. Recently, I have been teaching watercolor painting at a cultural art school and I am also showing my work in solo exhibits!

Q. It seems that many of your works feature flowers. Is there a specific motivation for this? Also, please tell us what you think is the allure of watercolor painting.

I guess the reason is that I like flowers! I also like to grow them in my garden or on my balcony… I often go outside to do sketches, and when I do, my eyes are drawn more to the flowers blooming at my feet than to the landscape. And, I often create works of art with them. So…I tend to end up with a lot of flower paintings!

―What do you think about the appeal of watercolors?

I think the greatest appeal of watercolor painting is that you can leave it to the water. Or rather, that the movement of the water creates a coincidence (fluidity)! I try to bring that charm out in my paintings.

Q. The depiction of the dewdrops floating on your flowers is very beautiful in your paintings. Is there a special technique for drawing this? Also, what details do you pay attention to in terms of color?

It’s not so much a technique, but as I mentioned earlier, I like to “let the water do the work and leave it to the flow of the water!” I think “coincidence (fluid randomness)” is an interesting characteristic of water color as a painting medium. I think the characteristic of watercolor is that it is interesting by chance! So, I let the water flow, pour paint on it, and mix it! I am inspired by the shape of the watercolor, and that is how I create my works. The depiction of water droplets, etc., is just a conventional drawing (what I draw normally). But, I think, the fact that it looks so fresh is due to “coincidence with the flow of water.”

Q. I think each of your works must be filled with your feelings and thoughts. Would you tell us about your most special work and the meaning or message behind it?

The dandelion piece called “ITOYU” is my favorite piece of artwork at the moment. I think everyone has childhood memories of dandelions. I also have many memories of picking dandelions when I was a child – playing with them – and doing this with friends and parents. I created this work with the imagination and hope that each of you will recall the dandelions in your memories and that you will remember the warmth and tenderness of the dandelions and weave them together. I created this message hid in the flowers!

Q. You mentioned that you use Daniel Smith watercolors, how do you like the pigments?

They are truly wonderful! Each pigment has its own distinct character and “stands out.” I can really feel what it is like when I use it (as a sense of expression), which makes it a lot of fun to use! I especially like the Ultramarine Blue, which I use a lot, and I can see the graininess and granulation. It has a beauty that reminds me of the mineral pigments used in Japanese-style painting! I used a lot of Daniel Smith’s paint in my recent solo exhibition, and it had such an impact on me. It was so influential that people said, “My paintings have changed!”

Q. Would you tell us about your favorite art painting materials and colors, including those other than Daniel Smith?

My favorite – It’s Daniel Smith’s Ultramarine Blue. I also use cobalt teal blue and those are pretty much my main colors. I also use Winsor & Newton’s Lemon Yellow and Winsor Green, which are pretty loud and flashy colors, for the undercoat. And then, I use heavier paint on that. I also have a favorite brush for Japanese painting, which I cannot live without! A Japanese long bristle coloring brush called ChohoSaisiki-fude made by a company called Miyauchi Fukyudo. I paint almost exclusively with this brush!

―When you say the brush for Japanese painting – – Is it a little expensive?

It’s about 2000 Yen (Approximately $15.00 USD) with the exchange rate JPY140/$). I have several of them and I use them!

Q. In your work, I think the transition of color is original and exquisite. Would you tell us any key points in deciding on the color scheme and color mixing?

As I said at the beginning, I use a lot of water! I paint by dripping & mixing, so I try to get the colors to blend together on the surface of the paper. In this case, if I put in too much dark color, the colors will look muddy. So, I start with brighter colors that are relatively saturated and transparent. By tilting the paper, the colors and water blend together to create a coincidence (fluidity). This way, the colors become more complex, but less muddy!

―Will you do that before the preliminary sketch?

Yes, I do! I don’t do a lot of drafting in pencil. I put the paint on the paper first and create a base matiere (texture), and then develop my ideas from there…Like, “Let’s put a dandelion here.”

-I see! You are very creative in the way you make it so original and unique! I thought that you were applying the colors after the rough sketch.

I do it the other way around…I’m the opposite (laughs).

Q. Approximately how long does it take to complete one work?

It depends on the work. I pick up on such coincidences (possibilities), so if all goes well, it can be completed in one day. But for larger works, it takes time to add the colors… I tend to over paint, so in order to avoid that – – I intentionally leave the work for a year and let it sit for a year. So, sometimes I draw it in over a year!

Q. What kind of preparations do you do such as esquisse (outline or sketch)?

I do a lot of sketching. For example, if it is a dandelion, I draw lots of dandelions and combine them in one piece. But, I also, of course make an esquisse. I am aiming for coincidence (possibilities) with accidental water flow in the way I create the work. So, I kind of… just put them around here. I make a few esquisse in yellow, blue or something rough like that, and I just think about where to put the blank spaces. It is very important for me to think about where to bring in blank space.

Q. Finally, do you have any announcements or event information that you would like to tell us about?

I’m planning to have a solo exhibition next year at Matsuya Ginza from June 21 to 27, 2023. That’s all that has been decided for the moment!

これからもいろいろな分野での第一人者の方、新進気鋭の芸術家の方、ファッション、いろいろな分野の方たちのインタビューを配信させていただきます。

We will continue to deliver compelling interviews with the leading creative artists and influencers in various fields such as art, fashion, cooking, etc…
We hope you’ll be looking forward to many more exciting and interesting creative updates soon!

アーカイブス